Leeftijdsdiscriminatie; wat is het en wat doe je eraan?

Recent ontving ik een e-mail van een lokale MKB’er. Een kaasboer. Deze e-mail zorgde voor een schok bij mij! In mijn belevingswereld, bezien vanuit het Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten, is het de normaalste zaak van de wereld om over inclusie en diversiteit te spreken. De meeste mensen lijken precies te weten waarover je praat en geven aan er (grotendeels) voor open te staan.

Het komt voor dat organisaties er wel voor openstaan, maar niet precies weten hoe ze dit kunnen inrichten in hun situatie. Dan kan het Landelijk WSP Gemeenten helpen met advies, het bijstellen van verwachtingen, in kaart brengen van de mogelijkheden, het creëren van draagvlak, en soms is er nog wel wat overtuigingskracht nodig om een inclusiever personeelsbeleid toe te passen.

Wat is het?

Dan nu waarom de e-mail van de kaasboer mij schokte.

Er stond namelijk het volgende:

Hoe Cool is een (bij)baan voor extra Cash?

Wij zoeken spontane Scholieren en of Studenten die graag op zaterdag en of andere dagen bij ons zouden willen werken. Heb je interesse loop dan gerust bij ons binnen en vraag naar….

Dit is wat je kun verdienen:

15 jaar: €3,94 Per uur     18 jaar: €5,70 Per uur

16 jaar: €4,54 Per uur    19 jaar: €6,70 Per uur

17 jaar: €5,20 Per uur    20 jaar: €8,93 Per uur

Ik dacht gelijk: Dit is leeftijdsdiscriminatie! Bij leeftijdsdiscriminatie wordt er namelijk direct of indirect een oneigenlijk onderscheid gemaakt op basis van leeftijd. Dit geldt ook voor een positieve formulering voor een afgebakende leeftijdsgroep.

Uiteraard ga ik deze hardwerkende ondernemer niet met naam en toenaam aan een schandpaal nagelen. Ik ga er zelfs vanuit dat het met de beste bedoelingen is geplaatst. Waarschijnlijk weet deze kaasboer niet dat hij hiermee aan leeftijdsdiscriminatie doet en wil hij gewoon even snel gemotiveerd personeel vinden om de winkel draaiende te houden. Maar het blijft wel fout. En waarom zou je het doen?

Helaas kom je nog heel veel vergelijkbare advertenties tegen. Kijk zelf maar eens rond:

• Online,
  • via email,
  • lokale kranten,
  • en op ruiten van winkels in een winkelstraat!

Hoe vaak komt dit voor?

Steeds roept het bij mij de vraag op: Waarom gebeurt dit nog steeds? Er zijn nog zoveel 50 plussers, mensen met een arbeidshandicap of anderen die graag aan de slag willen maar niet de kans krijgen. Waarom geef je hen geen kans?

Recent stond er een artikel op nieuwssite nu.nl met de titel: Mensen met een beperking vallen nog steeds buiten de boot op de arbeidsmarkt. Hierin wordt onder andere aangegeven dat SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau) een onderzoek publiceert waarin staat dat in de afgelopen jaren minder dan 1 op de 5 werkgevers iemand in dienst had met een arbeidsbeperking. Bovendien blijkt 70% van de werkgevers niet op de hoogte te zijn van de banenafspraak. Dat moet toch anders! Met zulke cijfers in gedachte is zo’n discriminerende wervingscampagne ineens niet meer zo verrassend.

Wat kunnen we eraan doen?

Wij als Landelijk WSP Gemeenten hebben eerder hierover hele relevante blogs geschreven. Neem gerust een kijkje en laat je inspireren:

Wat kun je verder nog doen?

• Zoek elkaar op! Neem contact op met je lokale WSP. Zij zijn altijd bereid je te helpen met het zoeken naar personeel, plaatsen van vacatures en ondersteunen en begeleiden wanneer je kiest voor bijvoorbeeld iemand met een indicatie banenafspraak. Wat helemaal fantastisch is, is dat de dienstverlening van een WSP niets kost; deze is al gefinancierd door de overheid (UWV/Gemeente).
  • Verspreid de goede ervaringen onderling met andere ondernemers. Leg elkaar uit waarom je een zo breed mogelijk publiek benadert en vertel elkaar wat het heeft opgeleverd.
  • Ga als WSP de markt in. Probeer niet alleen grote ondernemers (met veel vacatures) te bereiken, maar ook kleine lokale ondernemers. Zet volledig in op het bieden van hulp, advies en voorlichting.
  • Laat je inspireren om anders te kijken tijdens onze After Summer School – De Gekleurde Bril op 14-09-2023. Meld je hier aan!