Overslaan en naar de inhoud gaan

Drie manieren om de samenwerking tussen regio en werkgever te versterken

Inclusief personeelsbeleid in Nederland, hoe staan we er eigenlijk voor? Zijn we op de goede weg? Met onze whitepaper “Inclusief personeelsbeleid, zo doe je dat!” wordt met name de link gelegd naar het hoe. Goede voorbeelden komen aan bod en het bevat de stappen richting het opzetten van inclusief personeelsbeleid. Als werkgever hoef je het niet allemaal zelf te bedenken! In Nederland hebben we namelijk enorm veel deskundigheid bij werkgeversservicepunten, gemeenten en UWV die daarbij kunnen helpen. Zij werken dagelijks samen met werkgevers om kansen te creëren voor werkzoekenden die moeilijker aan het werk komen. Vanuit het Landelijk WSP Gemeenten leg ik de verbinding met al die arbeidsmarktregio’s in Nederland. Dit doe ik onder andere met de kennis die ik opdeed toen ik zelf in een regio werkte. Als landelijke werkgever kun je bij ons terecht en regionale werkgevers verwijzen we graag door naar het juiste loket.

Voorbeelden uit de praktijk

Foodvalley: ‘Wat goed werkt, laten we zien omdat we geloven dat je veel van elkaar leert. Dus laten we graag werkgevers die al inclusief ondernemen aan het woord. Online, tijdens een event of meeting. Dat kan een gedeelte van eventuele koudwatervrees wegnemen.’

Niet alleen werkgevers kunnen van elkaar leren; ook arbeidsmarktregio’s kijken regelmatig bij elkaar mee. Daarom laat ik in deze blog drie voorbeelden zien van activiteiten in de regio: een campagne, werkgevers aan het woord en tools die worden ingezet.

1. Campagne

In Zuidoost-Brabant, regio Eindhoven, loopt het project ‘Baan zoekt mens: omdenken voor werkgevers’. Er zijn meer banen dan mensen en dat maakt dat de rollen zijn omgedraaid. Werkgevers zijn meer aan zet. De website neemt de werkgever mee in de weg naar inclusief werkgeverschap. Met tips dagen ze de werkgever uit om na te denken over de volgende vragen: Waar vind je de mensen die je nodig hebt? Kijk je wel echt? Stel je je wel voldoende open voor elke kandidaat? Durf je jouw werk anders te organiseren? Hoe inclusief werk je eigenlijk?

Er zijn genoeg mensen die willen werken. Ze zijn misschien wat lastiger te vinden of minder herkenbaar voor de werkgever, maar wel een lot uit de loterij.

Baan zoekt Mens nodigt werkgevers uit om te onderzoeken of zij aantrekkelijk kunnen zijn voor deze groep mensen. Mensen die zó aan de slag kunnen, maar een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. De succesverhalen zijn talrijk. Met de ‘Baan zoekt Mens Experience’ kan een werkgever door middel van opdrachten bekijken of inclusief werkgeverschap past.

2. Werkgevers aan het woord

Dat het delen van goede voorbeelden werkt, wordt ook gezien in het Rijk van Nijmegen. Ze zijn trots op hun samenwerkingspartners. Op de website zijn testimonials te vinden van echte ambassadeurs. Ze sporen andere ondernemers aan om aan de slag te gaan, zoals te lezen is in een van hun blogs: “Mensen moeten precies in het plaatje passen. Onzin!”

WerkBedrijf Rijk van Nijmegen en Werkgeversservicepunten ondersteunen ook werkgevers bij grote wervingsactiviteiten, bijvoorbeeld bij de opening van een nieuw bedrijf. Zo is er in de regio Nijmegen een mooie samenwerking met Thermen Berendonck ontstaan.

3. Tools

In Foodvalley merken ze dat er groot enthousiasme van alle betrokkenen is om uitvoering te geven aan de samenwerking met werkgevers. Op verschillende manieren wordt aandacht gegeven aan het thema Diversiteit & Inclusie op de werkvloer. Er wordt een scala aan tools ingezet. Eentje die eruit springt is de training Werk Onbeperkt. Dit is een training voor werkgevers waarin de medewerkers en teamleiders getraind worden om iemand met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ op de juiste wijze te begeleiden. Daarnaast is er ook de training Werk Onbegrensd, dit is juist voor mensen die vanuit een andere cultuur komen werken.

En er is nog veel meer!

Ik realiseer me dat ik met bovenstaande illustraties 32 andere arbeidsmarktregio’s misschien tekort doe. Dat is zeker niet de bedoeling. In alle 35 arbeidsmarktregio’s geeft men samen de dienstverlening vorm op een bij hun passende manier en is men aan de slag met inclusief werkgeverschap. Laat deze voorbeelden om de samenwerking tussen arbeidsmarktregio en werkgever te versterken dienen als inspiratiebron. Want ook op lokale schaal wil men het gemakkelijker maken om kansen te creëren voor werkzoekenden die minder gemakkelijk aan een baan komen. Deze voorbeelden laten zien dat het kan en dat het werkt! En nieuwe voorbeelden zijn altijd welkom.

Meer weten?

Wil je als werkgever nu meer weten, neem dan contact op. We sluiten de juiste mensen aan, kosteloos, en vanuit de overtuiging dat we met zijn allen stukje bij beetje meer gaan richting die inclusieve samenleving. En ben je werkzaam in een arbeidsmarktregio, een werkgeversservicepunt en triggert dit je interesse? Kijk dan eens bij je collega’s ter inspiratie!