Artificial Intelligence in de inclusieve wereld: een praktijkvoorbeeld

Dat Artificial Intelligence (AI) een goed werkend hulpmiddel is ter inspiratie, het versnellen van processen en het verkleinen van denken in biases, blijkt uit onze vorige blog in dit tweeluik. AI blijft echter een hulpmiddel: controle, interpretatie en het correct invoeren van de juiste vraag zijn zeker nodig om tot het gewenste resultaat te komen.

De beperkingen van AI

We zullen de beperkingen van het gebruik van AI duiden door in te zoomen op ChatGPT. Eén van de belangrijkste zaken die ChatGPT mist in de resultaten die gegenereerd worden, is emotie. Wanneer we bijvoorbeeld aan ChatGPT vragen om een liefdesbrief te schrijven voor “mijn geliefde”, waarmee je al 20 jaar getrouwd bent, krijgen we het volgende resultaat:

Mijn geliefde,
Al meer dan twee decennia delen we ons leven, onze dromen en onze liefde. Deze reis die we samen hebben afgelegd, heeft me diep geraakt en gevormd op manieren die ik nooit had kunnen voorzien. Twintig jaar zijn voorbij gevlogen, gevuld met momenten van vreugde, uitdagingen en onvoorwaardelijke steun.
Jij, mijn metgezel door dik en dun, bent mijn rots in de branding geweest. Je liefde is als een constante bron van kracht en inspiratie die me heeft geholpen te groeien, te lachen en te koesteren in alle mooie momenten die het leven ons heeft geboden.
Onze tijd samen is een onschatbare schat, gevuld met herinneringen die mijn hart warmen. Van de simpele alledaagse momenten tot de grote overwinningen, alles heeft betekenis omdat jij aan mijn zijde staat.
Geliefde, ik kijk vol verwachting uit naar de komende jaren die voor ons liggen. Ik ben ontzettend dankbaar voor elke dag dat ik naast je wakker word en dat ik jou mijn vrouw mag noemen.
Met al mijn liefde, [Je naam]

Wanneer je dit zou laten lezen aan je geliefde, vermoeden we dat hij/zij raar zal opkijken. Het voelt, ondanks de mooie woorden en zinnen, niet oprecht! De focus bij AI ligt met name op een oplossing voor het probleem en minder in de meest aansluitende emoties.

AI en werving en selectie

Het ontbreken van het gevoel kan ook een beperking zijn bij het gebruik van AI bij werving en selectie. Wanneer tools gebruikt worden die gebaseerd zijn op AI, zal ook hier de emotie en inlevingsvermogen missen waar we als mensen wel over beschikken. Dit kan positief uitpakken, bijvoorbeeld bij het terugdringen van discriminatie binnen de werving en selectie. Het kan ook zo zijn dat er kansen gemist worden wanneer er niet op de juiste manier gebruik wordt gemaakt van AI. Dit wordt zichtbaar in de volgende fictieve casus:

Een groothandel, die zich alleen richt op technische professionals, is op zoek naar nieuw personeel voor hun verkoopbalies. Wanneer deze groothandel zoekt in een AI gestuurde zoekmachine en uitgaat van de skills die gekoppeld zijn aan de functie Verkoper, worden de volgende termen gebruikt:

• commercieel;

• verkoop ervaring;

• klantgericht.

De zoekmachine zal met echte salestijgers op de proppen komen (mits die überhaupt beschikbaar zijn). Het lukt deze zoekmachine niet om door de regels heen te lezen en te zien wat de organisatie echt nodig heeft op die positie: technische affiniteit, werken in een team, hands-on mentaliteit, goed kunnen communiceren, etc.

We leggen het nog verder uit: zeer waarschijnlijk zal de salestijger geen goede match worden omdat de klanten van deze groothandel precies weten wat ze nodig hebben en wanneer ze wel om advies vragen ze verwachten dat ze diepgaand advies kunnen krijgen. Dit dient verder te gaan dan de kennis die ze al hebben. Ze hebben geen behoefte aan verkooppraatjes of bijvoorbeeld crossselling.  Inlevingsvermogen in de klus of werkzaamheden van de klanten wordt gemist door de salestijger omdat ze geen inhoudelijke kennis hebben van wat er verkocht wordt.

Samenwerking tussen arbeidsmarkt professional en AI

Wanneer deze groothandel met dezelfde vraag belt naar een professional, bijvoorbeeld een WerkgeversServicePunt (WSP), of het Landelijk WSP Gemeenten (als de vraag landelijk georiënteerd is), zal een gesprek gevoerd worden over behoeften en mogelijkheden. Samen wordt bepaald welke skills essentieel zijn om deze functie goed uit te voeren. Op basis van dit gesprek kan de adviseur van het WSP richting geven in het zoekproces naar een kandidaat met deze skills. Dat kan tot succesvollere matches leiden. Een mooi voorbeeld van een geschikte kandidaat zou kunnen zijn:

X is een persoon met fysieke beperkingen, die is afgekeurd als technisch monteur en daardoor in een uitkering is beland. X heeft als vakprofessional grote kennis opgedaan en kan zich, vanuit ervaring, prima inleven in de klanten van deze firma. De gemiddelde klant van deze groothandel zal een band voelen met de nieuwe verkoopmedewerker en vertrouwen hebben in de technische expertise van X, ondanks dat X geen commerciële of verkoopervaring heeft!

De zoektocht naar een passende kandidaat vraagt dus om het goed in kaart brengen van de gevraagde skills. Het bezitten van de gevraagde skills is soms belangrijker dan het hebben van werkervaring of de juiste opleiding. Bij het zoeken naar de gevraagde skills, en het tot stand komen van de uiteindelijke match, komt dus altijd een stuk emotie om de hoek kijken: welke waarden als mens vinden we hierin belangrijk? Dit geldt ook voor het matchen van iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt. De kennis en kunde van het (L)WSP(G) kan dus worden toegepast om zoekrichting zo efficiënt mogelijk in te richten. Dit geldt zowel voor reguliere processen als bij het gebruik van AI gedreven tools. Hiermee zoeken we samen, de professionals én de technologie, naar duurzame matches voor de gemeentelijke doelgroep!