Overslaan en naar de inhoud gaan

GreenFox Social Return: detachering en begeleiding als opstap naar werk

Greenfox Social Return gelooft dat iedereen iets kan. Ook kandidaten die door omstandigheden werkzoekend zijn. Als je maar de juiste persoon op de juiste plek zet. De sociale onderneming detacheert en begeleidt kandidaten een jaar lang bij een opdrachtgever, die ze daarna in dienst kan nemen. Oprichter Renzo Deurloo vertelt.

We zijn begonnen als werkgelegenheidstraject in de installatiebranche voor werkzoekenden met zogenoemde ‘afstand tot de arbeidsmarkt'. Die groep paste het beste bij ons. Opdrachtgevers zijn ons gaan onthouden vanwege die inclusiviteit en na vier jaar kregen we de eerste aanvragen om social return voorandere bedrijven in te vullen. We hadden al snel zoveel mensen bij andere opdrachtgevers lopen dat we een detacheringstak hebben opgericht, GreenFox Social Return.

Instap- en doorstroomfuncties

We helpen zo’n vijftig grote opdrachtgevers in diverse branches invulling geven aan hun inclusiviteitsambitie. Het socialreturnbeleid is bij elke overheidsinstantie anders. Telt een werkzoekende zonder uitkering mee? Iemand die een BBL-opleiding doet? Of sollicitatietraining geven aan zijn-instromers? Onze opdrachtgevers hebben behoefte aan een partij die dat voor ze coördineert.

We maken socialreturnprojectplannen met afspraken over opleiding, administratie, verantwoording en evaluatie zodat onze opdrachtgevers en de publieke instanties waarvoor ze werken precies weten wat ze aangaan. Dan gaan we samen op zoek naar geschikte profielen voor onze kandidaten, met passende werkomstandigheden. Instapfuncties waar je vooral affiniteit en motivatie voor nodig hebt. Denk aan assistent-installateurs, servicedeskmedewerkers, koffieoperators, administratief medewerkers of conciërges. Wij leiden die mensen vervolgens op, waardoor ze kunnen doorstromen naar de opdrachtgever.

Direct meer capaciteit bij schaarse functies

Er is een enorm tekort aan service- en storingsmonteurs. Maar ondertussen doen die monteurs veel werk dat je zonder opleiding en ervaring ook kan doen. Wij nemen daarom mensen aan die om de eenvoudige taken van die monteurs overnemen. Bijvoorbeeld luchtbehandelingskasten schoonmaken, legionellarondes of brandwerende materialen aanbrengen. Zo doen ze werkervaring op en zijn ze direct van toegevoegde waarde voor de opdrachtgever: ze zorgen voor meer capaciteit bij de servicemonteurs. Wij leiden ze vervolgens op, waardoor ze kunnen doorstromen naar een duurzame baan bij de opdrachtgever.

Werken mogelijk maken

We werven kandidaten en hebben de ruimte om die intensief te begeleiden. Wie als werkzoekende in de kaartenbakken zit heeft vaak een flinke deuk in hun zelfvertrouwen opgelopen. Als na een jaar werkloosheid heb je door de wekelijkse sollicitatieplicht al 52 keer nee gehoord. Elke keer krijg je de boodschap: we vinden je niet de moeite waard in ons bedrijf. Dan knakt er iets en kun je niet zomaar aan het werk als je de 53e keer wel ja hoort.

Bij ons krijgt iedereen een eigen jobcoach. Die houdt een uitgebreid intakegesprek. Waarom is het niet gelukt werk te vinden? Dan komen de meest basale dingen naar boven: iemand heeft door schulden geen geld voor de trein of een gevulde broodtrommel. Of iemand begrijpt het VCA niet. Dat lossen we op: we regelen bijvoorbeeld VCA in het Arabisch of we zorgen voor een NS-kaart of een voedselpakket van de Jumbo.

Het ijs breken

Onze jobcoaches bereiden kandidaten voor op een sollicitatiegesprek. We geloven niet in cv’s, maar vertellen de opdrachtgever vooraf iets over de kandidaat. De jobcoach gaat ook mee naar het gesprek en legt uit waarom iemand al een tijd thuiszit. Daar is vaak een goede reden voor, bijvoorbeeld mantelzorg, maar durf dat maar eens te zeggen.

Na de plaatsing blijft de jobcoach de gedetacheerde werknemer ondersteunen om goed te functioneren. Na 2 maanden komt er ook een loopbaancoach: wat kunnen we doen zodat de werkgever je graag wil houden? Vaak komt dat neer op een opleiding. Dat doen wij in overleg met de opdrachtgever. Wij betalen die en verwachten daar alleen inzet voor terug. Als de werknemer de opleiding heeft afgerond mag de opdrachtgever de kandidaat om niet overnemen. Een win-win, minder overhead voor de werkgever en de werknemer gaat meer verdienen. 

Mogelijke valkuilen bespreken

We doen niet aan werken met behoud van uitkering. Een werkgever ziet snel genoeg wat iemand kan. En een werknemer loopt ook het risico nee te horen. Inmiddels weten we dat ruim 80% van de plaatsingen doorstroomt naar een vaste baan. Als iemand toch uitvalt, komt dat meestal door de omstandigheden: er is geen kinderopvang, de werkdruk is te hoog of iemand valt terug in oude gewoontes. Dan zoeken we een plek bij een andere opdrachtgever. Veel dingen kunnen jobcoaches vooraf aankaarten. Als je lang niet hebt gewerkt is het niet handig om meteen voltijds te beginnen. Dat moet je bespreken en niet denken dat het wel goedkomt.

Open je ogen voor alle kandidaten

Je hebt de neiging sollicitanten aan te nemen die op je lijken. Bedrijven kunnen daardoor heel homogeen worden. Bij inclusieve bedrijven is er veel diversiteit tussen de collega’s, dat geeft gespreksstof bij de koffieautomaat die je normaal niet snel zou horen. Een vluchteling uit Irak of iemand die is opgegroeid met 6 broertjes en zusjes op een klein flatje in de Bijlmer. Dat maakt je  dankbaar voor wat je zelf hebt en zorgt voor meer begrip voor mensen met een andere achtergrond.

Inclusief werkgeven verandert ook je beeld over werkzoekenden. Bijna iedereen denkt dat afstand tot de arbeidsmarkt betekent dat je een zware lichamelijke of verstandelijke beperking hebt. Maar niet al die werkzoekenden hebben een handicap. Dat is wel het stempel dat je meekrijgt naar een sollicitatie. Onze opdrachtgevers merken dat het ook mensen zijn die door omstandigheden geen werk vonden en na goede begeleiding prima kunnen meedraaien.

Sparringpartner en bron van kennis netwerkcontacten

We werken al lang goed samen met verschillende WSP’s. Samen met het Landelijk WSP Gemeenten kunnen we nu ook makkelijk iets landelijks neerzetten voor onze grotere opdrachtgevers. We maken centrale afspraken, waardoor alle lokale WSP’s weten welk maatwerk wij kunnen bieden aan onze kandidaten zoals job- en loopbaancoaching en scholing. Het Landelijk WSP Gemeenten brengt dat goed over en het is voor ons ook een bron van kennis met een heel sterk netwerk. Ik zie ze meer als een partner dan een zakelijk contact. We hebben hetzelfde belang, meer mensen naar duurzaam werk helpen.

Er staan ruim 1 miljoen mensen te springen om werk en er zijn nog veel meer banen. Iedereen snapt dat dat niet klopt. Zowel bij de WSP’s als bij GreenFox zijn we gemotiveerd om mensen aan het werk te helpen. Als die puzzel makkelijk was geweest, was die al gelegd. We moeten dit samen oplossen. Waar het Landelijk WSP Gemeenten globaal en groot denkt, denken wij op kandidaatniveau. Dat vult elkaar perfect aan.

Duizenden werkzoekenden verdienen een kans

Je zou zeggen dat we met de huidige personeelskrapte de wind meehebben. Maar onze ervaring is juist dat social return in een laagconjunctuur nog makkelijker is in te vullen. Opdrachtgevers willen dan echt iets doen omdat er zoveel mensen op de bank zitten. Nu hebben ze het idee dat er echt geen kandidaten meer zijn. Onzin. Alleen al in Rotterdam staan er al 30.000 werkzoekenden langs de kant. Ik geloof dat iedereen iets kan, je moet alleen de juiste persoon op de juiste plek zetten. Door social return geef je kandidaten die geen eerste keus zijn een kans. Dat is veel eenvoudiger dan je denkt als je een deel van de ondersteuning uitbesteedt.

GreenFox Social Return in Den Haag helpt sinds 2016 bedrijven in heel Nederland met het invullen van de banenafspraak en social return verplichtingen. Het bedrijf met 20 werknemers verzorgt werving, selectie en opleiding van kandidaten en bezorgt zo jaarlijks enkele honderden mensen een duurzame baan.