Overslaan en naar de inhoud gaan

Binnenwerk maakt het al voor 800 mensen waar: duurzame banen voor mensen met een doelgroepindicatie

Hoe zorg je als werkgever voor gelijke kansen voor iedereen? Wat betekent dat voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Binnenwerk heeft daar inmiddels 7,5 jaar ervaring mee. Deze snelgroeiende Rijksorganisatie biedt mensen met een doelgroepindicatie wat ze nodig hebben. “Ik doe nu iets wat echt bij me past.” 

 

Zo’n 800 mensen met een doelgroepindicatie werken bij Binnenwerk. Zij geven de eigen organisatie gemiddeld een 8,2 en werken in 85 teams verspreid over Nederland. Ook op plekken in het land waar minder werkgelegenheid is, ontstaan teams. Dat kan doordat Binnenwerk samenwerkt met andere Rijksorganisaties en met hen banen creëert. Deze organisaties krijgen met Binnenwerk meer werk gedaan. Zoals Staatsbosbeheer, waar al inmiddels 53 Binnenwerk-teams werkzaam zijn. Of facilitaire dienstverleners in Rijkspanden die ondersteuning krijgen; van bezoekers ophalen en printers bijvullen tot het reinigen van stoelen en toetsenborden. Een ander voorbeeld is archiefwerk. Samen met Rijksarchieforganisaties Justid en Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding (RvIHH) maakt Binnenwerk duurzame banen van archiefdozen. Zo ontstonden al vijf teams en komt wetgeving op het gebied van Banenafspraak en archief samen.

Mogelijkheden

Met een duurzame en nuttige baan creëren, ben je er nog niet als werkgever. Het begeleiden van iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt, vraagt om een deskundige aanpak. Daarom is Binnenwerk gemandateerd werkgever namens opdrachtgevers binnen het Rijk. Binnenwerk is voor hen één van de mogelijkheden om de Banenafspraak te realiseren. Elk team bij Binnenwerk heeft een vaste leidinggevende, die goed samenwerkt met de jobcoach.
Dat is kenmerkend voor Binnenwerk, net als het werken in teams. Als iedereen iets bijzonders heeft, dan geeft dat namelijk steun aan elkaar. Ook regelt Binnenwerk alles rondom subsidies en vergoedingen. Al deze elementen maken dat Binnenwerk werkt omdat mensen in een deskundige en stabiele werkomgeving terecht komen. Elk Binnenwerk-team werkt volgens hetzelfde uitgangspunt: kijk naar mogelijkheden. Een mooi voorbeeld hiervan is één van de archiefteams in Zutphen. 

Vraagbaak

Teamleider Henk ten Harve werkt sinds de oprichting eind 2016 bij Binnenwerk. Hij startte in september 2019 het eerste archiefteam in Zutphen op. Dat team bestond toen uit negen mensen en richtte zich op het schonen, scannen en controleren van documenten. De scanstraat is sindsdien behoorlijk gegroeid, inmiddels werken in Zutphen drie teams. Elk met zeventien medewerkers en een leidinggevende. Zij krijgen de archieven aangeleverd van Justid. De drie Binnenwerk-teams leveren zo een grote bijdrage aan het digitaliseren van de paar honderd kilometer aan overheidsarchief.
Henk: “In het begin was er nog weinig georganiseerd. Ik ben toen bij de scanstraat van de IND in Ter Apel gaan kijken en heb samen met de teamleider daar werkinstructies gemaakt. Hij kwam vervolgens de eerste twee weken bij ons meelopen om te helpen.”
Taco herinnert zich die begintijd nog goed. Hij was één van de eerste negen medewerkers en werkt nog steeds in het team van Henk. “We moesten toen nog een beetje het wiel uitvinden”, vertelt Taco. “Nu is er veel meer structuur. Nieuwe collega’s krijgen een buddy en een vraagbaak toegewezen. Ik ben inmiddels zelf zo’n vraagbaak en kan nieuwe collega’s helpen met vragen over het werk. Dat is leuk om te doen.” 

Vervolgopleiding

Sinds de start is Taco net als het team enorm gegroeid. “Naast het schonen, scannen en controleren, doe ik nu ook intake en metadateren. Dat is het benoemen van data over wat er is gescand.” Ook heeft hij samen met andere Binnenwerk-collega’s een opleiding over informatiebeheer afgerond. “Deze opleiding Medewerker Record Management werd intern gegeven, elke vrijdagochtend een jaar lang. De opleiding was goed te doen en interessant. Nu wil ik graag een volgende opleiding doen.” 
Die kans is er ook volgens zijn teamleider. “We kijken nu wie nog meer een vervolgopleiding wil volgen”, vult Henk aan. “Vorig jaar zijn alle takenpakketten per werksoort bij Binnenwerk herzien en opnieuw ingedeeld. Daarna hebben we met alle medewerkers een startgesprek gevoerd over wat ze zelf willen en een ontwikkelplan gemaakt voor de komende drie jaar. Elke drie maanden evalueren we de voortgang.” Volgens Henk krijgt iedereen de kans om zich te ontwikkelen bij Binnenwerk. “Maar het hoeft niet, dat is ook ok.” 

Aansluiting

Kijken naar wat iemand kan en wil, levert ook wel eens een vertrek op. “Twee medewerkers zijn bijvoorbeeld doorgestroomd naar een functie bij de Belastingdienst”, vertelt Henk. “Een ander gaf aan toch liever buiten te werken. Die werkt nu in een Binnenwerk-team bij Staatsbosbeheer.” 
Soms volgt om een andere reden afscheid. “De structuur en regelmaat die wij bieden, is dan toch niet voldoende. Te veel problematiek”, legt Henk uit. “Dat is altijd een triest moment, we hebben er dan met de jobcoach alles aan gedaan.” Ook kan het zijn dat de match toch niet goed is gelukt. “Onlangs was iemand na de eerste werkdag al gestopt vanwege psychische problemen. Die was door iedereen overschat en niet werkfit genoeg. Voor elke baan heb je toch basisvaardigheden nodig, dat geldt ook voor Binnenwerk. We zijn geen dagbesteding, het is een serieuze baan.” 
Aan andere werkgevers geeft Henk daarom als advies: “Schat iemand met een doelgroepindicatie goed in en begeleid ze. Zorg ook dat die persoon niet de enige met een indicatie is, anders vindt die geen aansluiting.” 

Klinkgesprek

Meestal gaat de match goed. Henk: “We zijn steeds zichtbaarder bij gemeentes. Niet alleen bij Zutphen, ik hoor het ook van andere collega’s in het land. We hebben goed contact met de consulenten en werkcoaches. Dat is fijn, want zo krijgen we steeds meer aanbod van geschikte kandidaten.” Nieuwe kandidaten komen eerst op klikgesprek, dat klinkt minder spannend dan een sollicitatiegesprek. Soms is er geen klik. “Dan zeggen we ook nee. Ik let er ook op dat we verschillende personen binnen het team hebben”, zegt Henk. “De een is zorgzaam, de ander juist weer creatief of vernieuwend. Zo blijft het team in balans.” 

Thuisgevoel

Het klikgesprek pakte voor Dalya heel goed uit. Zij startte een paar maanden geleden in het team van Henk. “Mijn jobcoach van de gemeente belde me direct na haar gesprek hier. Ze was zo enthousiast over deze baan”, kijkt Dalya terug. “Ik zag wel op tegen de reistijd en vond het best spannend. Ik ging eerst een halve dag meewerken, dat beviel wel. Toen dacht ik, ik doe het gewoon.” Dalya voelde zich direct thuis. “En dat heb ik echt niet vaak. Mensen zijn hier heel vriendelijk. Maken een praatje, keuren niet af. Alles stond voor me klaar. Van een stoel met mijn naam erop, tot een eigen bakje met paperclips. Het voelde als een warm onthaal. Ik heb een vaste buddy, een andere collega is vraagbaak en ik kan ook altijd bij Henk terecht.” 
De reistijd viel haar uiteindelijk mee en de baan bevalt goed. Dalya: “Hier is geen stress. Ze hebben liever dat je netjes werkt, dan dat je fouten maakt.”
Taco vindt dat ook: “Hier houden ze goed rekening met ieders werktempo. Je werkt naar je eigen kunnen, dat vind ik heel positief.” 

Teambuilding

Het team voelt zich echt een team en de drie teams in Zutphen hebben onderling ook goed contact. Dat ging niet vanzelf. Om elkaar te leren kennen, deed Henk in het begin wel eens spelletjes. “Dan trok ik een lijn en zei, iedereen met een huisdier aan de ene kant en de rest aan de andere kant. Zo ontdekte je snel wie huisdieren had, van reizen hield, graag gamet of tuiniert bijvoorbeeld.” Hij vindt het daarnaast belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. “We werken vanaf het begin al met een moodboard met kleuren. Daarmee kan je aangeven hoe je die dag in je vel zit en hoe je benaderd wilt worden.” 
Ongeveer een half jaar nadat het eerste team startte, kwam corona. “We waren toen nog erg druk met inwerken, het echte teamgevoel is eigenlijk pas toen ontstaan. We spraken elke twee weken ergens af zodat iedereen met elkaar contact hield. Op afstand ergens buiten, of overdekt in een parkeergarage bijvoorbeeld.” 

Spelletjesmiddag

De drie Binnenwerk-teams in Zutphen werken in het gebouw van Rijksorganisatie Justid. Daar hebben ze hun eigen gedeelte. De collega’s van Justid zien ze daarom weinig, op de werkbegeleiders van Justid na. Toch horen ze er echt bij. Henk: “Het contact met Justid is goed. Ze vragen ons bijvoorbeeld elk jaar voor de spelletjesmiddag. En nu zijn we ook uitgenodigd om mee te denken over een nieuwe naam voor de scanstraat.” 
Dalya was er deze keer bij met de spelletjesmiddag. “Ook al wilde ik eerst niet gaan. Ik ging toch en had vier-op-een-rij meegenomen. Dat heeft mijn vader zelf gemaakt. Het was erg leuk, volgend jaar doe ik weer mee.” Ze zit goed op haar plek bij Binnenwerk: “Ik werk met dossiers en ben toch ook onder de mensen. Ik doe iets wat echt bij me past.” 

Binnenwerk groeit en is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Binnenwerk zit verspreid over heel Nederland, zo komen er overal in Nederland steeds meer Binnenwerk-banen voor mensen met een doelgroepindicatie. Kijk voor meer informatie op www.oprijk.nl/binnenwerk of neem contact op via binnenwerk@rijksoverheid.nl