'We zijn een gezonde onderneming en doen iets goeds voor de mensen.' Met deze visie is twintig jaar geleden een schoonmaakbedrijfje gestart door drie enthousiaste ondernemers. 'Door de klant multifacilitair te ontzorgen, creëren we kansen voor verschillende mensen met ieder zijn eigen interesse.' Na een groei met overname door het Franse bedrijf ATALIAN tot gevolg, is deze visie niet onverminderd aanwezig. ATALIAN Nederland is inmiddels een landelijk dekkende facilitaire dienstverlener. We praten erover met Recruiter Laura Eulderink en Directeur Stafdiensten Luc Kok.
Inclusie bouwen we stap voor stap uit
'Een inclusieve organisatie ben je niet zomaar. Het kost tijd om een manier van werken te vinden die voor jouw organisatie goed werkt. Bij de oprichting van het bedrijf zijn we vrijwel direct gestart met samenwerken met SW-bedrijven. Toen nog in groepsdetachering, met als belangrijkste voorwaarde een goede en vertrouwde werkplek voor iedereen. We zagen dat er meer nodig is om de mensen die via deze route bij ons aan het werk gingen de kansen te bieden die ze verdienen. We ontwikkelden eigen opleidingen op onze locatie, en investeerden in de individuele begeleiding. Want niet alleen het vinden van de juiste werknemers is belangrijk, het vraagt ook om de juiste instroom programma’s en de juiste opleiding van de managers. Deze instroomprogramma’s verbeteren we in samenwerking met de provincies en ROC’s door bijvoorbeeld laaggeletterdheid en digivaardigheden aan te pakken. Werknemers met een taalachterstand volgen taalcursussen. Managers scholen we bij door middel van interne werksessies waar we sprekers uitnodigen om over inclusie en diversiteit te praten. We weten namelijk dat onze cultuur niet voor iedereen vanzelfsprekend is, dus besteden we de nodige aandacht aan dit onderwerp. Op deze manier creëren we niet alleen voor de doelgroep, maar voor iedereen een meerwaarde.'
Pas als je elkaar leert kennen, weet je hoe je het beste in elkaar naar boven haalt
'Wij geloven dat als de ontwikkeling van de werknemer centraal staat, je een bepaalde cultuur uitstraalt die mensen verbindt. Als iemand de drive heeft om zichzelf door te ontwikkelen, dan denken we graag met diegene mee. Op deze manier ziet iedereen in de organisatie dat je net iets meer doet en dat iedereen een kans krijgt om zich te ontwikkelen. Dat merk je in de cultuur en dat verbindt. We gunnen iedereen de kans om zich door te ontwikkelen, maar als je niet weet welke doelen iemand nastreeft, is dat niet altijd mogelijk. Door snel te weten waar iemand naartoe wil groeien en daar een open gesprek over te voeren, kun je nog meer voor de mensen betekenen. We willen een omgeving creëren waarin iedereen zich prettig voelt om dat kenbaar te maken en uit te spreken. Vervolgens proberen wij daarin te faciliteren als organisatie. Wij zijn als organisatie niet bang dat opgeleide mensen weg gaan, we zien het eerder andersom; het is een investering en dat verspreid zich overal en laat zien welke cultuur wij als organisatie nastreven.'
De toevoeging van landelijke samenwerking
'Na een aantal jaren samenwerking met regionale WSP’s hebben we dit opgeschaald naar het landelijk WSP Gemeente en UWV. Door het opstellen van het arrangement bereikten we een betere samenwerking met de WSP’s. Wat is onze succesfactor in de samenwerking? Starten met een goede kennismaking en duidelijke afspraken over de invulling van de samenwerking.'
Nog veel kansen voor doorontwikkeling van samenwerkingen
We zijn altijd op zoek naar een betere samenwerking met verschillende bedrijven en partijen. Hierdoor willen we in de toekomst succesvol blijven en mensen kansen bieden.