Praxis verlengt samenwerking UWV en Gemeenten voor een inclusieve arbeidsmarkt

Tijdens de Praxis Makers Beurs tekenden de Winkelmanagers van Praxis afgelopen week voor de verlenging van de samenwerking met UWV en Gemeenten. De Makers Beurs is een mooi moment om samen met álle medewerkers van Praxis stil te staan bij het inclusieve beleid dat in de organisatie gevoerd wordt.

Praxis Makers Beurs in teken van Duurzaamheid

Dit jaar organiseerde Praxis voor de vierde keer de Praxis Makers Beurs. Tijdens dit tweedaagse event zijn alle Praxis-medewerkers welkom in de Werkspoorkathedraal in Utrecht om kennis te maken met de nieuwste producten en assortimenten van de leveranciers, workshops te volgen, presentaties bij te wonen en te netwerken met andere collega’s. Dit jaar stond de beurs in het thema van duurzaamheid. Ook de leveranciers lieten zien wat zij doen op dit gebied. Doel is Praxis-medewerkers te inspireren en ervoor te zorgen dat zij na een bezoek aan de beurs voorzien zijn van extra kennis om  klanten nog beter te helpen en adviseren.

Praxis als Inclusief Werkgever

Praxis heeft de afgelopen vier jaar mooie stappen gezet als inclusief werkgever. “Bij Praxis is echt iedereen welkom en we proberen altijd te kijken wat er mogelijk is.” zegt Melithsa Demmers, HR Directeur van Praxis.

Een verlenging waar alle Winkelmanagers achter staan

In 2020 werd een landelijk arrangement getekend door Melithsa, UWV en Gemeenten.  Nu kiest Praxis ervoor om ook alle Winkelmanagers te vragen om de samenwerkingsafspraken te tekenen. Melithsa: “Hiermee nemen we de Winkelmanagers nog meer mee in deze samenwerking en krijgen ze ook de kans om in gesprek te gaan met de werkgeversservicepunten, UWV en Gemeenten, om ervaringen uit te wisselen en te zoeken naar mogelijkheden. We merken dat het fijn is om contact te hebben met een vaste contactpersoon in de arbeidsmarktregio. Daarmee kan specifieke kennis worden gedeeld. Extra mooi is dat voor het eerst ook 12 Praxis-franchisees zich bij het convenant hebben aangesloten. Het betreft alle winkels van de franchise organisatie Retail24 en de Praxis-winkel in Nijkerk.”

“We hebben met Landelijk WSP UWV en Landelijk WSP Gemeenten centrale afspraken gemaakt over bemiddeling van kandidaten naar werken bij Praxis. De uitvoering is lokaal belegd, zowel bij Praxis, als het UWV en de regionale WSP’s, wat ten goede komt aan het draagvlak. Praxis heeft oog voor het brede aspect van inclusie en diversiteit!”, vertelt Mary van de Looij, adviseur Landelijk WSP Gemeenten.

Landelijk adviseur Soraya Engelsma van UWV is enthousiast over de samenwerking met Praxis als inclusief werkgever: “Praxis kijkt echt naar de kwaliteiten van de medewerker en de verdere ontwikkelingsmogelijkheden. Met deze samenwerking kunnen we nog meer mensen aan een mooie duurzame baan helpen. Verschillende kandidaten hebben al een vaste aanstelling ontvangen!”

Melithsa Demmers vervolgt: “We hebben verschillende initiatieven ondernomen om nieuwe medewerkers te laten slagen in onze organisatie. Zo is er een takenlijst ontwikkeld naar aanleiding van een Bedrijfs Inclusieve Analyse, delen we ervaringen met elkaar, zijn er interne en externe ambassadeurs en is er bijvoorbeeld een mogelijkheid tot het volgen van HARRIE-trainingen. Het initiatief wordt gedragen door de gehele directie.”

Award voor meest diverse en inclusieve winkel van Praxis

De afgelopen jaren is Praxis zich steeds meer structureel gaan inzetten voor diversiteit en inclusie binnen de organisatie. In 2022 is de projectgroep ‘Diversiteit & Inclusie’ van start gegaan. Naast uiteenlopende initiatieven en de verlenging van deze samenwerking is er tijdens de Praxis Makers Beurs een award voor de ‘Praxis Diversiteit en Inclusie Winkel van het Jaar’ uitgereikt. Uit de 6 genomineerde winkels zijn  Winkelmanager Bas van den Akker en zijn team van Praxis Eindhoven de Hurk als winnaar gekozen. Bas reageert verheugd “Dit is de mooiste prijs die je kunt winnen. Het is echt een prijs voor het team en we gaan ontzettend genieten van het teamuitje dat we hiermee verdiend hebben!”.

Meer weten over de samenwerking?

Wilt u meer weten over de samenwerking van Praxis met gemeenten en UWV, neem dan contact op met:

Praxis

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Lisa de Haan (Communicatie Coördinator) via communicatie@praxis.nl of 06-21293687

Landelijk WSP Gemeenten

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Tessa van Tilburg (Communicatie Coördinator) via tessa.van.tilburg@lwspgemeenten.nl of 06-12623333