Wat is een arrangement van het Landelijk WSP Gemeenten?

Het Landelijk WSP Gemeenten maakt het werkgevers gemakkelijker om tot regio-overstijgende afspraken te komen met de verschillende arbeidsmarktregio’s.

Dat doen we door de juiste mensen binnen organisaties aan elkaar te verbinden én door samen met landelijke werkgevers en regio’s één set van uniforme, regio-overstijgende afspraken te maken: het arrangement. Zo leveren we een bijdrage aan de bevordering van een inclusieve arbeidsmarkt en een betere match tussen vraag en aanbod in het kader van de Participatiewet.

Een stukje geschiedenis

Met de komst van de Participatiewet was er ook sprake van een decentralisatie. Werkgevers met vestigingen in verschillende delen van het land gaven aan dat het moeilijker werd mensen die vallen onder de doelgroepen van de Participatiewet aan te nemen. De reden hiervan was dat er per regio verschillen zijn qua regelingen en afspraken.

Dit creëerde de behoefte om het maken van gelijke afspraken op proces en regelingen met betrekking tot inclusief werkgeverschap te vergemakkelijken.

In eerste instantie is de vraag van de werkgever bij het maken van afspraken het uitgangspunt. Het doel is steeds een aanpak te ontwikkelen die rekening houdt met hun wensen. De vraag van de werkgever staat weliswaar centraal, tóch moet deze ook passen bij de mogelijkheden in de arbeidsmarktregio en de publieke partijen die in de regio verantwoordelijk zijn voor de uitvoering. Daarom zijn bij de 35 arbeidsmarktregio’s en hun WSP’s, waarin gemeenten en UWV samenwerken, geïnventariseerd hoe de regelingen er uit zien en hoe men de uitvoering organiseert.

Deze input staat centraal in de vormgeving van een arrangement.

Hoe ziet zo’n arrangement er dan uit?

Een arrangement bestaat uit twee delen: een intentieverklaring en een uitvoeringsplan.

De intentieverklaring bevat een aantal uitgangspunten ten behoeve van de samenwerking.

Dat is altijd maatwerk per werkgever. Arrangementen worden in concept aan de arbeidsmarktregio voorgelegd en die beslist zelf of ze al dan niet op een arrangement intekent. Ook de uitvoering is vervolgens in de regio georganiseerd.

Intentieverklaring

Het eerste deel is de intentieverklaring. Daarin geven werkgever en arbeidsmarktregio aan samen te werken aan het realiseren van duurzame arbeidsplaatsen voor kandidaten die vallen onder de doelgroepen van de Participatiewet. De uitgangspunten van die intentieverklaring vormen de basis voor projecten.

Uitvoeringsplan

In het tweede deel, het uitvoeringsplan, worden nadere afspraken gemaakt over proces en regelingen, de inhoud van de werkafspraken die gelden. Die kunnen gaan over bijvoorbeeld de vacatures, het sollicitatieproces, de regelingen als jobcoaching en loonkostensubsidie, of bijvoorbeeld opleidingen die mogelijk zijn.

Kern van het verhaal is dat het met het arrangement gemakkelijker wordt voor werkgevers om kandidaten uit de doelgroepen aan te nemen op een duurzame baan.  Er wordt immers zoveel mogelijk op een gelijke éénduidige manier gewerkt.

Bovendien worden er afspraken gemaakt over de contactpersonen. Wie schakelt met wie, zodat het vinden van elkaar soepel loopt en iedereen op de hoogte is.

Bij het maken van deze afspraken wordt uiteraard altijd afstemming gezocht aan beide kanten, werkgevers en WSP’s, waarin bij die laatste gemeenten en UWV samenwerken.

Successen

Ondertussen zijn er al met vele landelijke werkgevers arrangementen opgesteld. Een aantal voorbeelden zijn op de website te vinden.

Wil je nu als landelijk werkgever meer weten over de mogelijkheden om inclusief werkgeverschap gemakkelijker te maken? Of heb je als regio-contactpersoon vragen hierover?

Wij kunnen natuurlijk meer uitleg geven dan in dit stukje en ook op jouw specifieke situatie ingaan. Ook zijn voorbeelden beschikbaar en kijken we graag wat we kunnen betekenen. Onze landelijke dienstverlening is kosteloos!

Hier vind je de contactgegevens van het Landelijk WSP Gemeenten. En we hebben een LinkedIn-groep voor geïnteresseerden: daar word je op de hoogte gehouden van actuele ontwikkelingen!

Bron afbeelding: arrangement - WikiWoordenboek (wiktionary.org)