Overslaan en naar de inhoud gaan

Inclusiviteit gaat met vallen een opstaan

Niet alleen staat mijn baan in het teken van inclusiviteit, ook bij steeds meer werkgevers zie ik dat dit meer top of mind wordt. Of dit nu komt door de grote tekorten op de arbeidsmarkt of door onze maatschappelijke bewustwording van het belang van een inclusieve arbeidsmarkt laat ik even in het midden. Ik kies voor het laatste. Dit merk ik door de toenemende bereidheid van werkgevers om meer te willen investeren in hun inclusieve beleid. Yes! Ik ben voor! Samen gaan we aan de slag en nemen we onze 35 arbeidsmarktregio’s mee in deze plannen en ideeën. Gaat dit altijd goed? Zeker niet. Leren we hier belangrijke lessen uit? Zeker weten. Een paar van deze voorbeelden wil ik toelichten.

Samen op zoek naar een passende oplossing

Begin 2022 ben ik betrokken geweest bij het arrangement tussen Facilicom, het Landelijk WSP UWV en ons, het Landelijk WSP Gemeenten. Facilicom is, zoals jullie waarschijnlijk weten, een grote facilitaire dienstverlener. Deze dienstverlener biedt voor de brede doelgroep betaalde werkplekken in vele regio’s, zorgt voor begeleiding èn voor duurzame arbeidsplaatsen. Dit arrangement is gedeeld met alle 35 arbeidsmarktregio’s, waarvan vele enthousiast reageerden. Tegelijkertijd riep dit ook veel vragen op. Een paar van deze vragen: ‘Kunnen wij onze eigen jobcoaches inzetten? Kan er maatwerk geboden worden en hoe ziet dat eruit? Ik heb een kandidaat zonder ervaring of uit een andere doelgroep, kan ik hem/haar ook voorstellen? Kunnen we iets afspreken over reiskostenvergoeding in de proefplaatsing?’ En zo kan ik doorgaan. Iedere arbeidsmarktregio is anders georganiseerd waardoor je maatafspraken moet maken om met elkaar samen te werken en om de kandidaten op die werkplek te krijgen. Dat kan altijd, maar werkt logisch gezien vertragend.

Een ander voorbeeld. In september van dit jaar hebben we de verlenging van de samenwerking tussen Landelijk WSP Gemeenten – Landelijk WSP UWV en Vermaat getekend. Een samenwerking sinds 2019, waar naast de successen ook de nodige uitdagingen hebben plaatsgevonden. Zij hebben open hiring omarmt op een aantal hun La Place locaties en werken met prachtige leerwerkprojecten voor kandidaten uit het doelgroepenregister. De verwachting was dat er daarmee veel nieuwe kandidaten aangemeld zouden worden. Dit bleek per regio wisselend te verlopen, waardoor vragen ontstonden als: ‘Hoe kan er meer beweging komen in de aanmeldingen vanuit regio X, zetten we wel de juiste arbeidsplekken open, wie is mijn nieuwe contactpersoon in de regio?’ In 2023 gaan we gezamenlijk de regio’s bezoeken om meer verbindingen te leggen en dat maatwerk wat nodig is om samen te werken, te kunnen leveren.

Geleerde lessen

Begin klein met een arrangement, in een paar regio’s en laat de olievlek zich verspreiden. Goed werk heeft tijd nodig; neem de tijd om elkaar te leren kennen, de regio’s te leren kennen en investeer in deze samenwerkingen. Zonder dit commitment en ook begrip voor elkaar (regio – werkgever) gaan we onze prachtige doelgroep niet op de juiste werkplek krijgen.

Bovenal ben ik trots op de inzet van alle gemeentelijke en UWV collega’s en de bevlogenheid van onze werkgevers om onze samenleving inclusiever te maken. Dit gaat met vallen en opstaan, zeker. De successen die we met ons allen boeken, smaken naar meer. Volgend jaar hoop ik dan ook om samen met jullie nog meer inclusieve olievlekken te gaan veroorzaken!

Meer weten over inclusief ondernemen?

Wil je na het lezen van deze blog meer weten over inclusief ondernemen? Hoe je zelf de stappen zet naar een inclusieve organisatie? Onze adviseurs vertellen er maar al te graag over! Neem contact op met een van onze adviseurs, of schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief!