Overslaan en naar de inhoud gaan

Inclusief werkt!

In april van dit jaar publiceerde de Rabobank een onderzoeksverslag over inclusiviteit binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Suzanne Bijkerk (onderzoeker diversiteit en inclusie) en Sjoerd Hardeman (senior-econoom) geven in dit verslag antwoord op vragen als ‘wat zijn de effecten van inclusiviteit op bedrijfsprestaties?’ en ‘In hoeverre maken Nederlandse bedrijven inclusieve keuzes bij het werven van personeel?’.

 

Dat de uitkomsten van dit onderzoek aansluiten bij onze eerdere blogs over de meerwaarde van inclusiviteit zal geen verrassing zijn. Maar dit is niet de enige reden dat ik in deze blog aandacht besteed aan de uitkomsten van het onderzoek, de uitkomsten zijn gebaseerd op een uitvraag bij 1500 bedrijven en verdienen een zo breed mogelijk publiek. Dat ik tegelijkertijd de meerwaarde van inclusief ondernemen nog eens kan benoemen, neem ik graag voor lief.

De succesvolle ondernemer is inclusief

De eerste conclusie die ik wil delen, geeft aan dat wij als Landelijk WSP Gemeenten en onze landelijke collega’s van UWV (met wie we goed en effectief samenwerken) voorlopig nog niet op onze lauweren kunnen rusten. Zo’n 40 procent van de ondervraagde werkgevers richt zich op nieuwe medewerkers vanuit de meerderheidsgroep en besteed daarmee geen actieve aandacht aan de mogelijkheden die kandidaten vanuit de inclusieve of diversiteitsdoelgroep kunnen bieden. In de huidige arbeidsmarkt betekent dit niet veel minder dan dat dit deel van ondernemend Nederland een behoorlijk groot deel van het beschikbare arbeidspotentieel onbenut laat.

De 60 (!) procent van de bedrijven die zich wel op het volledige Nederlandse arbeidspotentieel richt, plukt daar overduidelijk de vruchten van. Zij zijn succesvoller op de arbeidsmarkt, hebben een grotere groei van de omzet en zijn minder onzeker over hun omzetverwachtingen. Dit zie ik ook in de praktijk terug; de inclusieve doelgroep helpt bedrijven om hun productiviteit op peil te houden. Hiervoor is een investering in aangepaste werving, ontwikkeling en begeleiding van de medewerkers nodig; een zinvolle inzet van budget en energie blijkt uit het onderzoek.

Het effect van diversiteitsbeleid

Een andere conclusie van het onderzoek die ik graag wil uitlichten, is die met betrekking tot het effect van diversiteitsbeleid. In de praktijk hebben meer grote bedrijven een dergelijk beleid. Je zou, met de punten die ik hiervoor aanhaalde, verwachten dat deze bedrijven hierdoor een meer succesvolle afspiegeling van de maatschappij zijn. Het tegendeel blijkt echter uit het onderzoek; bedrijven met een diversiteitsbeleid zijn in de praktijk minder geneigd om inclusieve keuzes te maken. Mogelijkerwijs wordt dit, deels, veroorzaakt door de manier waarop inclusiviteit binnen een bedrijf wordt ‘beleefd’. In de praktijk merken mijn collega’s en ik dat voor succesvol inclusief ondernemen draagvlak nodig is bij het hoger management, HR, lager management èn de werkvloer. De verklaring hiervoor ligt wellicht in het gegeven dat medewerkers in al die lagen een inspanning moeten doen om de mogelijkheden die de inclusieve doelgroep biedt volledig en effectief te benutten. Een inspanning die na het ervaren van het succes ook energie, trots en betrokkenheid biedt. Wie wil dat nu niet?

Meer weten?

Meer weten over het onderzoek van de Rabobank? Via deze link kom je bij het volledige verslag. Vragen over het (meer) inclusief gaan ondernemen? Mijn collega’s en ik staan je graag te woord.