Overslaan en naar de inhoud gaan

Duo blog: Een kwetsbare kijk op vernieuwing

Net als in een huwelijk kan een zakelijke samenwerking aan de oppervlakte goed lijken, maar ondertussen kunnen er problemen ontstaan. Dit was ook het geval in de samenwerking tussen BEE ideas en de deelnemende arbeidsmarktregio’s: we kregen klachten over onduidelijke communicatie, het oppakken van te veel verschillende zaken en het verkeerd managen van verwachtingen. Tijd voor verandering dus!

 

In een duoblog zoomen we in op de samenwerking met een van onze partners. Dit doen we in gesprek, zodat beide perspectieven goed naar voren komen. In deze blog gaat Remco Geerts in gesprek met Benjamin Truijen, directeur van BEE-Ideas. BEE ideas is een organisatie die mensen opleidt binnen de IT en hen praktische werkervaring biedt, met als doel hen uiteindelijk te bemiddelen op de arbeidsmarkt.

Wat moet je doen en wat niet?

Een half jaar geleden kregen we signalen van verschillende arbeidsmarktregio’s dat de samenwerking met BEE-Ideas niet lekker liep. Remco zocht uit waar het misliep en besprak dit met Benjamin. Benjamin stond open voor deze feedback en wilde samen op zoek naar een passende oplossing: "Je kunt primair reageren en elkaar beschuldigen, maar dat leidt gegarandeerd tot een (vecht)scheiding." Remco vult aan: "Er was echter nog genoeg dat ons verbond. Daarom kozen wij een ander pad." De weg naar de passende oplossing is in samenwerking met de partners in de arbeidsmarkt tot stand gekomen.

 

Hoe stel je je dan op?

“We zijn gezamenlijk in gesprek gegaan en hebben de gemelde problemen stuk voor stuk besproken. Het is belangrijk om eerlijk en open te communiceren," licht Remco toe. Benjamin vult verder aan: "Kwetsbaarheid tonen en teruggaan naar de kern: wat verbindt je? Daarna kijk je opnieuw naar je oorspronkelijke doel en herontdek je jezelf."

 

In het begin...

Toen BEE-ideas en Landelijk WSP Gemeenten begonnen samen te werken, was het een complexe samenwerking tussen verschillende organisaties in een ingewikkelde arbeidsmarkt. In het begin leer je elkaar kennen, bouw je vertrouwen op, en raak je ‘verliefd’ op de samenwerking. Je wilt er samen een succes van maken.

 

Alles leek goed te gaan, toch?

“We hadden een gevoel van ‘samen succes maken’. Door lang samen te werken ontwikkel je een modus operandi die werkt.  Ondertussen waren al meer dan 400 mensen geactiveerd op de IT arbeidsmarkt. Er werd altijd achteraf gekeken waar de kandidaat stond en veel vonden met het geleerde in de praktijk een betaalde baan in de IT.  Dat geeft een comfortabele basis. Maar toen er klachten binnenkwamen, besloten we samen om de rem erop te zetten en te herzien hoe we verder konden samenwerken. Door de veranderende arbeidsmarkt en andere profielen bleek een nieuwe aanpak en afstemming noodzakelijk.  Dat doet best een beetje pijn; je denkt dat je goed bezig bent maar moet toch terug naar de tekentafel," vertelt Benjamin. Remco reageert: "Het was voor ons beide spannend. Uiteindelijk wil je het beste voor de werkzoekenden. Zij moeten krijgen wat ze nodig hebben en de stappen kunnen zetten die nodig zijn." 

  

Hoe los je dat op?

Om een stap vooruit te zetten moet je soms een blik doen naar het verleden. Benjamin legt uit: "Ga terug naar je originele doel en herinner jezelf eraan waarom je ooit de samenwerking begon." Remco vult aan dat met de tijd ook de omgeving rondom de samenwerking verandert: "Breng de veranderde omgevingsfactoren in kaart. Wat eerder werkte, werkt nu misschien niet meer omdat de arbeidsmarkt veranderd is. Focus op waar je sterk in bent en zorg dat de samenwerking toekomstbestendig wordt."

 

Wat is er veranderd in de samenwerking?

"We maken direct bij instroom duidelijk wat iemands niveau is en wat men realistisch mag verwachten, inclusief de stappen die nog gezet moeten worden en de kosten per traject. Dit zorgt voor meer duidelijkheid," vertelt Remco. Benjamin concludeert: "We bieden hierdoor nu meer maatwerk. De kandidaten van nu hebben meer wisselende werkervaring en uitdagingen. Er is nu intensievere individuele begeleiding in onze programma's en we sluiten beter aan bij de vraag van het bedrijfsleven. De behoefte aan online werken is groter en dat moet gefaciliteerd worden. Voor publieke partijen is het behalen van diploma's met civiel effect nu ook belangrijker geworden. Het draait allemaal om perspectief, zowel voor de kandidaat als voor de klantmanager."

Remco vertelt: "De praktijkopleiding leidt tot werkervaring en uitstroom, maar we schatten nu eerder realistischer in hoe ver iemand komt en communiceren dat vooraf. Dit voorkomt teleurstellingen, zowel bij kandidaten als bij klantmanagers." Benjamin vult aan: "We durven nu ook 'nee' te zeggen aan het begin van het traject. Afhankelijk van de uitdaging van de kandidaat zijn er verschillende mogelijkheden binnen BEE. Sluit het niet goed aan dan bespreken we dit. Onze kracht zit praktijk-leren in de IT en dat moet wel bij je passen”

 

Wat zijn de valkuilen naar de toekomst toe?

Het is ook goed om te kijken naar de valkuilen in de toekomst, dan kun je daar vooraf zo mogelijk op inspelen. Remco: "De doelgroep wordt moeilijker naarmate de werkloosheid laag blijft. Daarnaast zijn mensen veeleisender. Een kritische blik op de samenwerking helpt om problemen voor te blijven." Een belangrijke les die Benjamin naar de toekomst meeneemt, is: "Als iets goed loopt, ga er niet automatisch van uit dat het goed blijft gaan!"  

 

Gaat het nu werken?

Er is gezamenlijk een nieuw uitvoeringsplan geschreven met als prioriteit heldere communicatie en goed verwachtingsmanagement. Dit plan wordt gedeeld met de regio’s, in de hoop het vertrouwen weer op te bouwen. “Dat is iets wat we pas over een tijd kunnen vaststellen, maar wij hebben door de goede communicatie en samenwerking van de afgelopen tijd, er de volste vertrouwen in,” sluit Remco af.