De zaadjes zijn geplant voor een vruchtbaar jaar

Het jaar 2023 belooft een uitdagend jaar te worden. De economische gevolgen van de oorlog in Oekraïne, de inflatie en de dalende koopkracht zorgen voor onzekerheid in de samenleving. Deze onzekerheid zal naar verwachting gaan zorgen voor een afname in het aantal vacatures. Ook het aantal banen zal minder hard stijgen in 2023 (UWV, mei 2022). Werkgevers maken zich zorgen: krapte op de arbeidsmarkt, stijgende energieprijzen en de prijzen van grondstoffen (Brekt, december 2022). Gelukkig blijft het niet bij zorgen maken. We werken met z’n allen hard om alle transities te realiseren. Daarnaast is ook de arbeidsmarktstructuur in grote ontwikkeling, zoals onder meer beschreven staat in de kamerbrief ‘Uitgangspunten voor de uitbreiding van de arbeidsmarktinfrastructuur’ (ministerie SZW, oktober 2022). De afgelopen maanden discussieerden we als Landelijk WSP Gemeenten met elkaar waar we in 2023 onze focus op willen leggen. Lees hieronder vier mooie uitgangspunten die we graag met jullie delen.

Verstevigen en uitbreiden van de dienstverlening

Het belang dat elk talent benut dient te worden is onverminderd groot. Binnen deze context zal het Landelijk WSP Gemeenten in 2023 wederom haar rol pakken om landelijk opererende werkgevers te ondersteunen bij het vervullen van hun vacatures met medewerkers vanuit de verschillende doelgroepen die onder de Participatiewet vallen en te adviseren over de invulling van hun inclusiviteitsbeleid. We hebben de ambitie om nog meer werkgevers onze dienstverlening aan te bieden door middel van het afsluiten van arrangementen. Daarnaast zetten we ons in om de bestaande arrangementen met werkgevers uit te bouwen en de samenwerkingen te verlengen. Op deze manier bouwen we gezamenlijk aan duurzame inclusiviteit bij landelijke werkgevers.

Ontwikkeling van een brede adviesrol

De dienstverlening van het Landelijk WSP Gemeenten omvat al sinds de oprichting een adviesrol gericht op het (meer) inclusief ondernemen. Deze rol was meestal een direct onderdeel van het traject naar een arrangement. De bij het Landelijk WSP Gemeenten aanwezige kennis kan breder worden ingezet en gaat inmiddels ook verder dan puur noodzakelijke stappen om de instroom van de gemeentelijke doelgroep mogelijk te maken. In 2023 onderzoeken we hoe we werkgevers breed kunnen adviseren op het deelgebied van inclusief ondernemen. Dit willen we nog steeds doen in het voortraject van een arrangement, maar ook bij werkgevers met een lopend arrangement èn bij (landelijke) werkgevers waarbij nog geen plannen zijn om te komen tot een arrangement. Met het delen van onze kennis willen we bijdragen aan de algemene groei van inclusief ondernemen binnen Nederland. Daarmee beogen we meer mogelijkheden tot arbeidsparticipatie te helpen creëren, waarvan uiteindelijk de werkgevers, de arbeidsmarktregio’s èn de werkzoekenden de vruchten kunnen plukken. We houden jullie op de hoogte hoe deze rol er uit gaat zien!

De verbinding met partners inzetten om ons netwerk te vergroten

In 2023 verstevigen we ons netwerk; we onderhouden onze bestaande contacten proactief en breiden ons netwerk uit door nieuwe contacten te leggen. Een sterk netwerk is uitermate belangrijk als landelijk opererende dienstverlener. We zijn met een relatief klein team, dus hoe fijn is het als ons netwerk als ambassadeur van het Landelijk WSP Gemeenten onze dienstverlening breed onder de aandacht kan brengen? Ons netwerk willen we ook gebruiken om krachten te bundelen en zo mooie projecten te realiseren. Door op communicatief vlak de samenwerking op te zoeken, benutten we ook elkaars netwerk. We houden onze oren en ogen open om mogelijk nieuwe interessante partners te leren kennen, en staan open voor suggesties. We gaan hierover graag het gesprek aan!

Communication is key

Waar we in 2022 gebouwd hebben aan het inrichten van een sterke marketing en communicatie basis, gaan we in 2023 op zoek naar nóg verschillende mogelijkheden om te communiceren. Denk hierbij aan de blogs die we nu maandelijks publiceren, er komt een whitepaper aan, we zetten in op het verzamelen en delen van succesverhalen, en we blijven natuurlijk evenementen organiseren. Hiermee bereiken we niet alleen ons vaste netwerk, maar komen ook nieuwe contacten in aanmerking met ons en onze dienstverlening. Bovendien sluiten we aan bij allerlei verschillende voorkeuren van onze volgers. We hebben gemerkt hoe belangrijk het is om onze boodschap te delen en om deze ook op verschillende manieren terug te laten komen.

In het overzicht kun je zien welke evenementen er op de planning staan. De data worden, wanneer bekend, gepubliceerd in een nieuwsbericht, en is altijd terug te vinden in de nieuwsbrief.

Klik hier om je direct aan te melden voor de innovatie bijeenkomst op 16 februari!

Samen zorgen we dat de plantjes gaan bloeien

Successen behalen wij het liefst met elkaar. Zoals we hierboven al aangaven zetten we dit jaar veel in op de samenwerking met onze partners. Benieuwd welke stappen wij nemen om deze plannen tot uitvoering te laten komen? Heb je na het lezen van dit blog inspiratie opgedaan voor je eigen jaarplannen? Of heb je goede ideeën voor de uitwerking? Eventueel een samenwerking? Wij staan voor alles open en gaan maar al te graag in gesprek. Neem in deze gevallen vooral contact met ons op, dan kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen!