De maand van de 1000 voorbeelden

De maand november staat ook dit jaar weer in het teken van inclusie. Met De Maand van de 1000 Voorbeelden wordt er extra aandacht gevraagd voor de realisatie va de doelstellingen van de Banenafspraak. In dit blog gaan we in op de volgende vragen: Wat houdt De Banenafspraak nu eigenlijk precies in, welke rol speelt De maand van de 1000 voorbeelden en hoe draagt het Landelijk WSP Gemeenten hier haar steentje aan bij?

Banenafspraak

Werkgevers in de marktsector hebben beloofd te zorgen voor 100.000 extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit noemen we de Banenafspraak. Deze afspraak is onderdeel van het Sociaal Akkoord, en vastgelegd in de Participatiewet die sinds 1 januari 2015 geldt. De afspraken zijn gemaakt tussen werkgevers- en werknemersorganisaties en de overheid. Wanneer er gesproken wordt over 125.000 extra banen zal de marktsector 100.000 realiseren en de overheidssector 25.000 banen. Deze aantallen zijn verdeeld over de jaren 2015 t/m 2026 (zie afbeelding (x 1000)).

Bij de Banenafspraak is ervoor gekozen om de mensen met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt die niet of nauwelijks aan de slag komen in een reguliere baan, extra kansen te geven. Denk hierbij aan mensen met een chronische ziekte, een psychische aandoening of een verstandelijke beperking. Deze groep is vinden in het doelgroepenregister

Extra aandacht

De Banenafspraak bestaat inmiddels tien jaar en de lijn is nog steeds stijgende. Dat is te danken aan de werkgevers en werknemers die dit samen doen en laten zien wat er allemaal mogelijk is. Daarnaast is ook de inzet van dienstverleners van onder andere de WSP’s belangrijk bij het behalen van de doelstellingen. Tegelijkertijd zien we dat de aandacht voor de Banenafspraak minder lijkt te worden. Met De Maand van de 1000 Voorbeelden wordt ook dit jaar weer in de maand november extra aandacht besteed aan inclusie op de arbeidsmarkt. Verspreid door heel Nederland vinden er evenementen en bijeenkomsten plaats om ondernemers die het goede voorbeeld geven te bedanken en om een inspiratie te zijn voor ondernemers die nog een zetje nodig hebben. De beweging naar inclusief ondernemen wordt op die manier op gang gehouden. In zoveel mogelijk arbeidsmarktregio’s, in heel Nederland, vinden evenementen of bijeenkomsten plaats. Zo worden er workshops gegeven, worden wethouders meegenomen naar inclusieve werkgevers en worden er matchingsbijeenkomsten georganiseerd met potentiële kandidaten. Kijk voor een evenement bij jou in de buurt op deze kalender.

De rol van het Landelijk WSP Gemeenten

Het Landelijk WSP Gemeenten fungeert als een belangrijke schakel tussen werkgevers, gemeenten en werkzoekenden vanuit de doelgroep uit de Participatiewet. Door middel van onze coördinerende rol, expertise en ondersteuningsdiensten dragen we bij aan het bereiken van de doelstellingen van de Banenafspraak. We helpen niet alleen om meer mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen, maar bevorderen ook een cultuur van inclusie en diversiteit op de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit doen we specifiek voor landelijke werkgevers in verschillende branches. We geven hen op een eenduidige manier toegang  tot de gemeentelijke doelgroep, we ondersteunen arbeidsmarktregio’s bij de uitvoering van hun werkgeversdienstverlening en we dragen bij aan de realisatie van duurzaam, betaald werk voor de gemeentelijke doelgroep aan werkzoekenden. Benieuwd naar onze mooie praktijkvoorbeelden? Kijk dan op de pagina succesverhalen van onze website!

Geïnspireerd en doorpraten?

Geïnspireerd geraakt en wil je sparren over een inclusief personeelsbeleid? Of wil je weten of jouw organisatie in aanmerking komt voor een samenwerking met het Landelijk WSP Gemeenten? Neem dan contact met ons op!