De belangrijkste regelingen voor werkgevers uitgelegd

Om werkgevers te stimuleren en te ondersteunen bij het in dienst nemen van werkzoekenden die staan geregistreerd in het doelgroepenregister, heeft de overheid een aantal voorzieningen beschikbaar gesteld. In deze blog geeft onze adviseur Michiel Huisman uitleg over vier van deze regelingen: jobcoaching, werkplekaanpassing, de no-riskpolis en de proefplaatsing.

Jobcoaching

De term wordt inmiddels steeds bekender, omdat het gebruik van jobcoaching meer en meer toeneemt. Deze voorziening komt er op neer dat een werkzoekende tijdens het werk wordt begeleid door een coach die speciaal hiervoor is aangesteld. Soms is dit, met name aan het begin van een dienstverband, één op één. Veel vaker bestaat de coaching uit gesprekken met de medewerker en leidinggevende of directe collega’s. Tijdens deze gesprekken worden zaken besproken als de voortgang van het werk, eventuele nieuwe taken, kleine hobbels die tijdens het werk zijn voorgekomen. De jobcoach is ook degene tot wie de medewerker en de werkgever zich kunnen wenden als er situaties voorkomen die direct besproken moeten worden.

Jobcoaching is er in verschillende vormen. Soms stelt een werkgever, vooral als er meer medewerkers zijn die wat extra begeleiding nodig hebben, een eigen jobcoach aan. Als deze medewerker de voorwaarden voldoet (juiste opleiding), kan de werkgever een jobcoachingsvergoeding aanvragen. Deze vorm noemen we interne jobcoaching. Daarnaast kunnen werkgevers een beroep doen op jobcoaches die via de arbeidsmarktregio beschikbaar worden gesteld. Deze jobcoaches zijn in dienst van de arbeidsmarktregio of worden voor deze taak ingehuurd bij jobcoachingsbedrijven. Deze vorm heet inderdaad externe jobcoaching. Bij alle vormen van jobcoaching is het doel om de kans op een structureel en succesvol dienstverband zo groot mogelijk te maken.

Werkplekaanpassing

Om nieuwe medewerkers in staat te stellen om hun werk te doen, zijn soms aanpassingen nodig. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan speciale beeldschermen voor slechtzienden, brailleprinters en aangepaste bureaustoelen. Voor deze aanpassingen kan via de arbeidsmarktregio een vergoeding worden aangevraagd. Stem tijdens het wervingsproces af welke aanpassingen nodig zijn en welke vergoedingen hiervoor kunnen worden verstrekt. Ook UWV geeft vergoedingen voor aanpassingen van de werkplek (werkvoorzieningen). Uw regionale contactpersoon kan adviseren en meedenken bij het verkrijgen van deze aanpassingen en voorzieningen.

No-risk polis

Deze polis biedt de werkgever bescherming tegen een eventueel hoger ziekterisico bij het aannemen van een nieuwe medewerker die is geregistreerd in het doelgroepenregister. Het UWV keert tijdens het eerste ziektejaar tussen de 70 en 100% van het dagloon en tijdens het tweede jaar 70% uit. De no-riskpolis hoeft niet vooraf aangevraagd te worden. Bij het ziekmelden kan worden aangegeven dat de medewerker ervoor in aanmerking komt. Het UWV controleert of dit zo is na de ziekmelding. Daarnaast biedt de polis ook bescherming tegen een verhoging van de Ziektewetpremie en de WGA.

Proefplaatsing

Een proefplaatsing is precies wat de term al zegt. Als een werkgever overweegt om een medewerker in een functie te laten starten, terwijl er twijfel bij de medewerker of werkgever is of deze functie goed genoeg bij de medewerker past, dan kan de proefplaatsing worden ingezet. Tijdens deze periode start de medewerker in de functie en loopt de uitkering door. Op deze manier kan iedereen kijken of de kans op een succesvolle en duurzame plaatsing inderdaad groot genoeg is. De medewerker hoeft bovendien niet bang te zijn dat er opnieuw een aanvraag gedaan moet worden voor een uitkering als het onverhoopt toch niet blijkt te passen. Wel moet de werkgever de medewerker tijdens de proefplaatsing verzekeren voor ongevallen en aansprakelijkheid. Daarnaast moet de werkgever bereid zijn om aansluitend op de proefplaatsing een dienstverband aan te bieden als de ervaring wederzijds positief is.

Meer weten?

Wil je meer weten over voorzieningen die ingezet kunnen worden? Of welke voorzieningen ingezet kunnen worden voor werkzoekenden die niet in het doelgroepenregister staan? De medewerkers van de regionale werkgeversservicepunten denken hierin graag mee!