Doe je mee?! Anders kijken!

Wat heb ik een geluk dat ik naast mijn werk als adviseur bij het LWSPG ook nog parttime werkzaam ben als werkgeversadviseur in WSP Midden-Brabant! Dit maakt dat ik wekelijks praktisch te maken heb met het anders kijken naar situaties en anders kijken naar mogelijkheden in de praktijk. Deze praktische ervaringen neem ik mee in mijn adviseursrol binnen het team van het Landelijk WSP Gemeenten. Ik merk dat dit helpt bij de inleving in de rol van de werkgever en de werkzoekenden, waar we het uiteindelijk voor doen.

Een gekleurde bril geeft nieuwe inzichten

Door de jaren heen zijn er veel momenten geweest dat ik door een andere bril moest kijken om daarna met volle energie de ene keer de werkzoekende en de andere keer de werkgever ook door een andere bril te laten kijken (of zelfs beide). Of dat ik door een werkzoekende of werkgever zelf een andere bril opgezet kreeg!

Door al die momenten een andere bril opgezet krijgen of die bij een ander opzetten (denk aan begeleiders, collega’s, omgeving), werd me duidelijk dat je moet denken vanuit de persoon/ klant en niet vanuit een systeem/ structuur. Als we namelijk vanuit een systeem of structuur blijven denken, dan zullen we toch nooit de persoon zien met wat iemand wel kan, maar altijd wat iemand niet kan? Zo wil je zelf toch ook niet gezien worden?

Een gekleurde bril biedt oplossingen

Een zeer recent voorbeeld is van een jongedame met een turbulent verleden. Denk aan: op jonge leeftijd meerdere malen dakloos, aanraking met justitie, niet de juiste en veilige omgeving. Door de jaren heen wist ze zich altijd te redden door van zich af te bijten, een grote mond op te zetten soms zelfs een gebalde vuist te laten zien, maar vooral zichzelf te beschermen door haar eigen zin te doen. Toen duidelijk werd dat vaste routes niet gingen werken, zijn de collega’s van de Gemeente anders met haar in gesprek gegaan. Na een ruime periode goede, open maar vooral anders kijken gesprekken was er ruimte en vertrouwen voor een vervolg stap.

De bril van mogelijkheden en opties

Werken aan een ritme en structuur, dat was het doel! Dit gebeurde met begeleiding op een lokaal tuinproject waar ze met  haar coach en activiteiten steeds meer over zichzelf te weten kwam. Bijvoorbeeld over wat de triggers waren, maar ook waar haar kracht zit. Deze jongedame groeide niet alleen in haar zelfvertrouwen, ze zorgde er ook voor dat wij anders naar haar gingen kijken! Zij zorgde ervoor dat wij de andere bril gingen opzetten. De bril van nieuwe mogelijkheden en opties!

Vervolgstap!

Starten bij een werkgever op een werk-leertraject. Een werkgever die gelukkig ook een andere bril opzette en wist dat we gewoon gingen starten! Dat het stap voor stap zou zijn. En natuurlijk liep het soms niet geheel vlekkeloos maar om eerlijk te zijn bij wie is dat wel. En sinds wanneer geven we op als het even niet vlekkeloos verloopt?! Zo raar als dat wel op een werkvloer gebeurd. Op de werkvloer en privé kon deze jongedame steeds vaker triggers zelf herkennen waardoor ze escalatie kon voorkomen. En met de ruimte om te leren (dat betekentvallen én opstaan), groeide haar zelfvertrouwen!

Op handen gedragen

En zo opeens aan het einde van dit werk-leertraject kwam de werkgever met het voorstel om haar een baan aan het bieden op één van zijn vestigingen. De foto die ik toen kreeg, waar ze letterlijk op handen werd gedragen door al haar coaches en begeleiders, met het contract in haar handen, en vooral met zelfvertrouwen wat van de foto afspatte, werd me het me weer eens duidelijk. Blijf anders kijken, sta open, zet zelf een andere bril op, laat het toe dat iemand anders een andere bril bij je opzet maar vooral durf ook de andere bril bij een ander op te zetten.